So Me

Written by Renée van Dijk. Posted in Blog

some - logos“Ja, daar moet ik eigenlijk ook nog wat mee: Social Media“, hoor ik regelmatig en dan zo’n zucht er achteraan.

“Niets moet”, is mijn standaard reactie op zo’n opmerking, “maar ik ben inderdaad best actief op verschillende sociale media en voor mij heeft het wel waarde”.

Waarop ik dan net zo standaard terug krijg: “Waar háál je de tijd vandaan?”

some - 15aTijdrovend

Laten we die dan maar eerst tackelen: ik besteed gemiddeld 2x 15 minuten per dag aan Social Media. Is dat veel? Ach, ik win er weer tijd mee in het tot mij nemen van nieuws of het zoeken naar interessante artikelen via andere media. Het lezen van de krant, tijdschriften, surfen op websites, kijken naar het journaal of luisteren naar de radio. Ik vind het dus niet veel: een halfuur per dag.

’s Ochtends even checken wat er gebeurt in de wereld; bij het wakker worden, tijdens het ontbijt, of als startup van mijn werkdag. En meestal sluit ik de dag ook weer zo af, met een rondje Social Media; bij thuiskomst, na het avondeten, of bij het afsluiten van mijn werkdag (let op: bij mij is dat het moment waarop ik besluit dat ik geen zakelijke dingen meer doe en dus bv stop met mailen of telefoontjes van zakelijke aard. Dat is wat anders dan het tijdstip waarop ik bij een opdrachtgever de deur uitloop).

Afhankelijk van het verloop van mijn dag check ik altijd een paar keer tussendoor of er berichten voor mij zijn op Social Media, maar dat is niets anders dan dat jij je mail af en toe checkt. En reageren op een tweet, post of update gaat over het algemeen een stuk sneller dan reageren op een e-mail.

Toegevoegde waarde

Ook veel gehoord over Social Mesome - koffiedia: “Ik hoef niet te weten wanneer een ander koffie drinkt”. Eerlijk gezegd klinkt dat mij in de oren als: “Ik ben niet geinteresseerd in anderen”. Ik vind het zelf namelijk wèl interessant om te weten waar dat ene leuke koffietentje zit, welk goed boek je gelezen hebt, dat jij een fantastisch succes in je werk behaald hebt en ja, ook dat je dochter haar eerste tandje heeft. Die informatie uitwisseling maakt onderdeel uit van normaal sociaal gedrag. In een werkomgeving, op het schoolplein of op een verjaardag, we wisselen overal informatie met elkaar uit. Niet alles is altijd even relevant voor iedereen of op elk moment, maar het maakt wel dat we elkaar beter leren kennen. En dat zakelijk en privé daarin door elkaar lopen, tja, je moest eens weten hoeveel mensen ik in een werkomgeving hoor vertellen wat ze die avond gaan eten.

Wat voegt Social Media voor mij dan toe aan ‘normaal’ contact?

Social Media is voor mij niets anders dan een manier om mezelf te informeren en contact te onderhouden. En dat mijn doel daarbij vaak is om een ander of mezelf verder te helpen, dat vertelt iets over mij, maar is wat anders dan een winstoogmerk. Vraag me dus alsjeblieft niet wat mijn ROI op Social Media is, want die is niet meetbaar en niet in geld uit te drukken.

Wat onlogisch zal klinken is dat het voor mij de hoeveelheid en snelheid van informatiestromen verhoogt, maar daarmee ook een efficiënter maakt. Ik word in het filteren van al die info namelijk ineens geholpen door anderen, die mij wijzen op interessante zaken of me vertellen wat ik links kan laten liggen. En het leggen van contact of het stellen van een vraag is ineens veel laagdrempeliger.

some - vintage social networking
Hoe gebruik ik Social Media?

Ik zou het liefste met iedereen die ik ken regelmatig contact hebben en op de hoogte blijven van hun carrierepad en/of prive situatie. Dat is persoonlijke en zakelijke interesse maar in de praktijk bijzonder lastig zoniet onmogelijk.

LinkedIn werkt voor mij daarom als zakelijke visitekaartjesbak. Ik vind contactgegevens daar snel terug, ontvang berichten over carrierewijzigingen en kan zelfs zien of mijn relaties me misschien in contact kunnen brengen met anderen als ik specifiek naar iets op zoek ben. Heerlijk! En dat de mensen die ik daar ken me dan ook nog vaak trakteren op interessante artikelen uit hun branche of vakgebied is een dikke bonus.

Facebook vervult privé voor mij een soortgelijke rol: ik lees dat er gezinsuitbreiding is bij mijn oude buurmeisje (felicitatie waard), dat mijn nichtje een prachtige kastelentocht door Groot Brittannie doet (tip) of ik help een vriendin door anderen te wijzen op haar huis dat te koop staat. Leuk, want zo blijf ik toch een beetje op de hoogte en heb, al is het maar via een kort (prive)berichtje, toch regelmatig contact met ze.

Facebook zakelijk vind ik nog best een lastig fenomeen, maar dat is ook afhankelijk van het type bedrijf dat je runt. Werk je in retail, werk je zeer lokaal, of heb je een bedrijf in een branche die dicht tegen privézaken aan ligt (gezondheidszorg, food of interieur bijvoorbeeld) dan is de kans best groot dat jouw relaties het prettig vinden op Facebook te lezen over je activiteiten of langs die weg contact met je te kunnen leggen. Zelf ben ik als privepersoon erg betrokken bij mijn woonplaats en ik volg veel lokale ondernemers en deel goede ervaringen die ik met hen heb. Op mijn eigen bedrijfspagina deel ik vooral tips, events of artikelen die verband houden met mijn werkzaamheden of ondernemerschap.

some - twitter2Twitter is de vreemde eend in de bijt. Ik zie Social Media-starters daar ook de meeste moeite mee hebben. Het is ook wel lastig. Privé en zakelijk lopen daar het meest door elkaar, het is bijzonder real time ingericht en heeft daarmee iets vluchtigs. Maar vluchtig is iets anders dan oppervlakkig. Ik zet Twitter vaak praktisch in als snelle zoekmachine of als nieuwsmedium. Maar van alle Social Media is het ook het kanaal dat mij de leukste contacten oplevert. Het is heel direct en to the point, het is in het hier-en-nu wat resulteert in snelle interactie en het is vaak 1-op-1 en daarmee persoonlijker dan je denkt. En er zijn ‘in real life’ inmiddels aardig wat mensen waarvan ik kan zeggen dat ik ze via twitter ontmoet heb.

Natuurlijk is er zoveel meer dan die drie kanalen. Ik leef me uit als beeld- en ideeënverzamelaar op Pinterest, deel horeca ervaringen via Swarm of gebruik een Whatsappgroep om een etentje met collega’s te regelen.

Maar dat is dus precies mijn punt: Social Media zijn voor mij contactkanalen, instrumenten, manieren om iets te doen of bereiken. Het is geen doel, geen verkoopkanaal, en ook geen hobby. Ik zet het in voor wat ik wil, ik heb het geïntegreerd in mijn leven zoals dat bij mij past en gebruik het op mijn manier als tijdwinner en verrijking van informatie en contact. So Me!

Vertel me eens: hoe gebruik jij het? @reneevandijk

 

 

Deel dit artikel: 

Labels:, , , , , , , , , ,